Wykrywanie i ukrywanie się

Na blogu od dawna nic się nie pojawiało więc postanowiłem zacząć wrzucać tu artykuły które do tej pory pisałem na discordzie MoRPGs, dotyczące Pathfindera 2. Zacznijmy od wykrywania przeciwników i ukrywania się.

Jest w zasadzie 5 poziomów wykrycia istoty (technicznie 4, ale doliczę tu concealed)

  1. Observed – widzisz kogoś normalnie
  2. Concealed – widzisz kogoś ale nie całkowicie, np. znajduje się w gęstej mgle, dymie albo jesteś dazzled. Atakując taką istotę GM dodatkowo rzuca DC 5 flat check, w przypadku porażki nie trafiasz niezależnie od wyniku kości ataku
  3. Hidden – nie widzisz danej osoby, ale wiesz na której kratce się znajduje. Może być schowany za zasłoną i wiesz, że jest za tą konkretną zasłoną, może być niewidzialny ale słyszysz jak się przemieszcza itd. Atakując taką osobę GM robi DC 11 flat check, jak w przypadku concealed – na porażce nie trafiasz niezależnie od wyniku kości
  4. Undetected – nie widzisz danej osoby, nie wiesz na której kratce się znajduje, ale wiesz, że jest gdzieś w okolicy. Możesz strzelać na ślepo targetując dowolne kratki i tutaj również jest DC 11 flat check, natomiast w tym przypadku oba rzuty, również test ataku, wykonuje GM w sekrecie. Innymi słowy – jeśli nie trafisz to nie wiesz czy dlatego że w danej kratce niczego nie było, było ale rzuciłeś mało i nie trafiłeś bo nie przebiłeś AC czy było ale nie zdałeś flat checku. W zasadzie tylko jak trafisz to wiesz, że Ci się poszczęściło
  5. Unnoticed – nie wiesz, że coś się znajduje w Twojej okolicy. Możesz atakować na oślep tak samo jak na Undetected ale nie masz większego powodu by uważać że coś się w okolicy znajduje

Przy wykrywaniu istot warto też wspomnieć o różnych zmysłach. Każda istota ma 3 rodzaje zmysłów. To na jakim poziomie wykrycia jest istota dla danej osoby zależy od najlepszego zmysłu który jest w stanie wykryć tę istotę. Brzmi skomplikowanie ale wcale nie jest!

  1. Precise – dla graczy to wzrok, pozwala on na observed. Jego utrata (chociażby status blinded) sprawia że nie da się obserwować przeciwnika. Nie mając żadnego zmysłu precise traktujesz każdy teren jako (przynajmniej) trudny teren
  2. Imprecise – dla graczy to najczęściej słuch aczkolwiek są opcje na zapach, pozwala na maksymalnie hidden aczkolwiek w niektórych sytuacjach jak np. opieranie się na słuchu w głośnym pomieszczeniu trzeba zrobić dodatkowo seek action
  3. Vague – dla graczy to najczęściej zapach, pozwala na maksymalnie undetected

Jak widzicie dla was o ile wzrok jak domyślnie jedyny precise zmysł jest też jedynym który pozwala normalnie atakować – najłatwiej też się przed nim ukryć. Wchodząc do pomieszczenia w którym podejrzewacie, że mogą być przeciwnicy można bez problemu robić Seek action korzystając z innych zmysłów niż wzrok, opisując czy się rozgląda, nasłuchuje czy stara wywąchać. Z tego powodu opcje dające dodatkowy imprecise zmysł, (jak np. Serpent’s Tongue u nagaji) może być bardzo przydatne do wykrywania normalnie bardzo dobrze ukrywających się przeciwników.

Skoro mamy ogarnięte podstawy, przejdźmy do ukrywania się. W walce są dwie akcje pozwalające na to, że ma się inny status niż observed u danego przeciwnika.

  1. Hide – chowanie się za coverem albo greater coverem Check wykonywany jest w sekrecie i porównywany z perception DC istot dookoła – w przypadku sukcesu jest się hidden. Do checku dodaje się bonus z coveru (+2 circ.) albo greater coveru (+4 circ). Domyślnie jedyne akcje które można wykonywać bez tracenia hidden to hide, sneak, oraz step. Jeśli utraci się cover od istoty przed którą się ukrywało (może być zniszczony, ale mogła też okrążyć od drugiej strony) to automatycznie jest się observed
  2. Sneak – przesuwanie się od jednego coveru do drugiego coveru, check również wykonywany jest w sekrecie, na koniec ruchu, porusza się z połową prędkości i na koniec ruchu trzeba mieć znowu cover. Jeśli było się hidden na początku ruchu: to w przypadku sukcesu na koniec jest się undetected (i przez cały ruch się było undetected), w przypadku porażki na koniec jest się dalej hidden (i przez cały ruch było się hidden), w przypadku krytycznej porażki jest się observed (i przez cały ruch było się observed).

Zarówno w sytuacji jak się jest hidden oraz gdy jest się unobserved to atakowanie przeciwnika sprawia, że jest on flat-footed, po czym automatycznie jest się observed. Ponieważ zarówno hide jak i sneak porównuje się z perception DC przeciwników to może się okazać że dla niektórych jest się hidden a dla innych observed w tym samym momencie. Np. załóżmy że przeciwnik A ma +7 do percepcji (czyli DC to 17), a przeciewnik B ma +11 do percepcji (czyli DC to 21). Gracz robi hide i GM wyrzucił w sumie 19. Gracz dla przeciwnika A będzie hidden ale dla przeciwnika B będzie wciąż observed. Następnie gracz robi sneak i GM wyrzucił w sumie 25: gracz dla przeciwnika A będzie undetected, ale dla przeciwnika B wciąż będzie observed ponieważ na początku sneaku nie był hidden tylko observed. Co lepsze – z racji że oba testy są sekretne to gracz na meta poziomie nie ma pojęcia czy jest ukryty czy nie. W zasadzie jedynie w momencie gdy atakuje i ma coś co aktywuje się w momencie jak przeciwnik jest flat-footed (np. sneak attack) – to dopiero wtedy wie, że był faktycznie ukryty.

Ukrytych przeciwników (oraz ukryte przedmioty) można wyszukiwać przy pomocy seek action. Jest to skanowanie otoczenia, najczęściej wystarczy jedna akcja na przejrzenie całego pomieszaczenia ale w przypadku większego terenu GM może poprosić o wskazanie którą część się przegląda. Jest to check percepcji przeciwko Stealth DC przeciwnika. Tu warto zauważyć, że test nie jest przeciwko wynikowi jaki istota miała na ukrywanie się tylko przeciwko jego Stealth DC. Check jest wykonywany w sekrecie. I tak samo jak wcześniej przy ukrywaniu się – może się okazać że znalazło się tylko część ukrytych przeciwników/rzeczy. Np. przeciwnik A ma +5 do stealthu (stealth DC to 15), a przeciwnik B ma +12 do stealthu (stealth DC to 22), gracz wyrzucił 21, wykrywa tylko przeciwnika A. W przypadku sukcesu istoty które były hidden są observed, a undetected są hidden, natomiast w przypadku krytycznego sukcesu zarówno hidden jak i undetected są observed!

Jest jeszcze akcja point out – można wskazać jedną istotę która jest undetected przez kogoś z sojuszników ale nie jest undetected dla Ciebie i wskazać ją – staje się ona hidden dla sojusznika