Rytuały

  • Każdy rytuał wymaga primary castera i najczęściej pomagających mu secondary casterów.
  • Żeby być primary casterem jest wprost napisane że nie trzeba umieć/móc rzucać zaklęcia, trzeba tylko znać dany rytuał, oraz – rytuał nie może być na poziomie wyższym niż połowa Twojego poziomu zaokrąglona w górę (z tego powodu najwyższe rytuały są 10 poziomu).
  • Jako primary caster musisz mieć też wymagane proficiency w primary checku (np. dla Reincarnate jest to expert w naturze).
  • Rytuały nie wymagają żadnych spell slotów i można je rzucać podniesione do połowy Twojego poziomu, ponownie zaokrąglone do góry i musisz o tym zadecydować jak zaczynasz kastować go.
  • Wszystkie rytuały wymagają przynajmniej 1 godziny przy czym większość wymaga więcej (np. Reincarnate wymaga 4 godzin).
  • Jeśli rytuał wymaga więcej niż 1 dnia to codziennie trzeba spędzić 8 godzin na castowaniu go aczkolwiek można robić przerwy na odpoczynek – wtedy jeden z casterów go podtrzymuje robiąc jakieś drogne incantacje a reszta odpoczywa).
  • Wszystkie rytuały wymagają komponentów materialnych, somatycznych i werbalnych przez cały czas castowania
  • Większosć rytuałów wymaga secondary casterów (np. reincarnate wymaga 2). Nie muszą oni być proficient w testach które wykonują.
  • W kulminacyjnym momencie rytuału najpierw secondary casterzy robią checki a na podstawie ich wyników primary caster dostaje bonus albo karę do swojego checku który determinuje wynik.
  • DC dla secondary casterów to standardowe DC dla 2x poziomu rytuału (czyli dla rytuału 3 poziomu jest to standardowe DC dla 6 poziomu czyli 22).
  • Secondary casterów może być więcej niż checków które są wymagane do zrobienia, wtedy reszta nic nie robi, aczkolwiek każdy check musi wykonać ktoś inny (np. dla 3 poziomowy reincarnate secondary checki to occultysm i religia o DC 22).
  • Secondary casterów może być mniej niż możliwych checków, wtedy każdy wybiera co robi – ale nie mogą się powtarzać
  • Secondary casterzy dają bonus +2 circumstance tylko na krytycznym sukcesie, na zwykłym sukcesie nie ma nic, na porażce jest -4 circumstance, a na krytycznej porażce jest -4 circumastance oraz poziom sukcesu całego rytuału się obniża o 1.
  • Z racji, że bonusy i kary się stackują 2x krytyczny sukces to wciąż tylko +2 circ bonus, aczkolwiek krytyczny sukces i zwykła porażka da w sumie -2 do primary checku.
  • DC dla primary castera to very hard DC dla 2x poziomu rytuału (czyli o 5 większe niż to co secondary casterzy robią, w przypadku 3 poziomowego reincarnate to natura DC 27).
  • Z innych przykładu resurrect podniesione do 7 poziomu wymaga 4 secondary casterów ale tylko 2 spośród nich wykonują po jednym checku – jedna osoba medycynę a druga society. DC tych testów to standardowe DC dla poziomu 7*2=14, czyli 32. Technicznie te osoby mogą być untrained w obu skillach, aczkolwiek zdanie będzie praktycznie niemożliwe jeśli realistycznie nie są przynajmniej expertami. Primary caster robi religion check i on faktycznie musi być przynajmniej ekspertem, i dla niego DC wynosi 37. Dla przykładu na 13 poziomie, czyli wtedy gdy najwcześniej można rzucić 7-poziomowy resurrect ktoś kto jest tylko expertem w religii ma prawdopodobnie najwyżej 50% szansy na zdanie tego testu więc najlepiej mieć kogoś na parę poziomów wyższym poziomie.
  • Niezależnie od wyniku koszt rytuału jest zużywany w momencie jak wykonuje się primary check – czyli dla takiego resurrect jak najbardziej można wydać kilka tysięcy gp, castować go cały dzień, a finalnie nic nie osiągnąć
  • Jakiekolwiek inne bonusy i kary do checków działą tylko i wyłącznie jeśli działały przez cały rytuał – nie można rzucić blessa na 10 sekund przed końcem i liczyć że to coś da. To samo tyczy się kar – rzucenie bane na przeciwnika który kończy castować rytuał końca świata również nic nie da