Obozowanie

Obozowania to nowa mechanika dodana w Kingmaker Companion Guide. Składa się z 5 części:

  • przygotowania obozu,
  • aktywności w trakcie obozowania,
  • jedzenia,
  • odpoczynku i porannych przygotowań.

Podróżujący z graczami NPC mogą również wykonywać niektóre z tych rzeczy

Przygotowanie obozu

2 godziny pracy jednej osoby i Survival check o DC zależnym od rejonu w którym się znajdujecie. Jeśli obozujecie kolejny raz w tym samym hexie to można poświęcić godzinę i mieć automatycznie ten sam wynik co ostatnim razem. Tu pełne zasady do przygotowania, w zależności od poziomu sukcesu można albo obniżyć szansę na random encountery albo wręcz przeciwnie, sprawić że jeden automatycznie ma miejsce.

Robię tu drobne homebrew – jeśli obozujecie kolejny raz na tym samym hexie, to możecie spędzić 2 godziny na przygotowanie obozu w innym miejscu, ale jeśli się to nie uda to zawsze możecie wrócić na stare miejsce i tam spędzić godzinę żeby przygotować obóz i mieć stary wynik – zajmie to 3 godziny w sumie, ale jeśli próbowaliście mieć krytyczny sukces zamiast sukcesu to nie ryzykujecie że sukces zamieni się w porażkę. Jeśli wypadnie wam krytyk to w danym hexie macie go już na zawsze i to tylko w godzinę przygotowań. – to co może nie być oczywiste – w trakcie przygotowania obozu nie macie obozu więc nie możecie robić aktywności w trakcie obozowania (patrz niżej), ale możecie robić inne exploration activities, od treat wounds, przez repair aż po influence NPCa czy aidowanie osoby która przygotowuje obóz – po ukończeniu robienia obozu możecie dalej robić exploration activities ale będą one w ramach obozowania (patrz niżej)

Aktywności w trakcie obozowania

Oprócz zwykłych exploration activities typu treat wounds to są też inne dostępne opcje, najważniejsze to:

  • kamuflowanie obozowiska, godzina pracy i stealth check, na krytycznym sukcesie kasuje on pierwszy encounter który by wypadł
  • gotowanie posiłku, na krytycznym sukcesie zwiększa on liczbę hapeków które odzyskujecie z resta oraz daje bonus do savów na czas obozowania (później, jak odkryjecie specjalne receptury to można mieć bonusy które trwają np. cały kolejny dzień)
  • odkrywanie specjalnej receptury – do tego trzeba mieć cooking lore więc póki nie macie albo nikt z waszych towarzyszy nie ma to nie możecie tego robić, ale pozwala to na odkrycie specjalnych receptur dających większe bonusy niż zwykłe jedzenie, – polowanie i zbieranie – 2 godziny po czym dostaje się trochę jedzenia a także składniki do gotowanie, patrz gotowanie posiłku
  • uczenie się od kompaniona, to ponownie, dopiero przyda się jak ktoś będzie z wami podróżował, ale każdy kompanion ma specjalne aktywności które może wykonywać – a wy możecie poświęcić 2 godziny na uczenie się od nich. To raczej wyżej poziomowa opcja, bo praktycznie wszystko wymaga bycia ekspertem w skillu ale zostawiam żebyście wiedzieli
  • organizacja wart, perception check i 2 godziny pracy, to generalnie robienie żeby wasz odpoczynek był bardziej efektywny, dobre podzielenie się obowiązkami, nadzorowanie tego itd, potrafi to skrócić ilość czasu na odpoczynek – a co za tym idzie szansę na random encounter, oraz daje bonusy do percepcji
  • provide aid, w zasadzie Aid wersja Obozowa
  • relax – chillowanie które daje flat bonus do kolejnego checku na robienie rzeczy w trakcie obozowania
  • opowiadanie historii przy ognisku, performance check dający bonusy do ataków, savów i checków w trakcie walki w tej sesji obozowania

W zasadach jest napisane, że co co godzinę jest check na encounter. Ja tu robię homerules i modyfikuje bo to dawałoby wam szansę na 5 encounterów tylko w trakcie obozowania (patrz odpoczywanie niżej). Check robię raz na 2 godziny zamiast na godzinę (czyli jak aktywności zabiorą wam 3 godziny to jest to 1 check, ale jak 4 to już 2). Odzwierciedla to to, że robienie rzeczy bardziej przykuwa uwagę niż spanie (patrz odpoczywanie, tam jest 1 check na 4 godziny). Jeśli zdecydujecie się robić mniej rzeczy, zostawiając trochę więcej czasu na odpoczynek, to ofc doliczę ten czas do odpoczynku – jakoś te 24 godziny w dniu muszą minąć (alternatywnie możecie iść wcześniej spać i wcześniej spać, co po paru dniach będzie oznaczać że budzicie się w środku nocy, ale możecie też raz iść wcześniej a kolejnego dnia później żeby to wybalansować, zostawiam wam dowolność). Analogicznie za każdym razem jak jest napisane że encounter ignoruje 1 godzinę aktywności, to ignoruje pierwsze 2 godziny, rozumiecie o co chodzi.

Jedzenie

Można zużywać swoje racje żywnościowe, można jeść to co ktoś ugotował, albo coś co się upolowało – ale trzeba cośz jeść. Wspólnie wybieracie co jedzą NPC którzy z wami podróżują

Odpoczywanie

Idziecie spać. Każdy musi spać przez 8 godzin, jest fajna tabelka pokazująca po ile trwają warty zakładając że zmieniacie się tak żeby każdy spał po 8 godzin, w zależności od wielkości drużyny. Dla 4 osobowej drużyny odpoczywanie trwa przynajmniej 10 godzin i 40 minut, (8 godzin na sen i warty po 2 godziny i 40 minut każdy), dla 5-osobowej skraca się to do 10 godzin i 2 godzin odpowiednio, minimalnie to przy 9 osobach lub więcej 9 godzin (8 godzin na sen + 1 godzina na wartę).

Zakładając ok 2 godzin na przygotowanie obozu, 11 godzin na odpoczynek i poranne przygotowania, 8 godzin na podróżowanie daje to razem 21 godzin z dnia, czyli zostaje ok 3 godzin na robienie aktywności w trakcie obozowania (więc szybsze przygotowanie obozu, w godzinę, daje dodatkową godzinę na aktywności).

Co 4 godziny odpoczynku wykonywany jest check na random encounter. Oznacza to że odpoczywając 11 godzin macie 2 takie checki, ale odpoczywając 12 godzin już macie 3 takie checki. Jeśli odpoczywacie te 11 godzin to pierwszy check obejmuje pierwsze 5.5 godziny i drugi kolejne 5.5 godziny, jeśli będzie jakiś random encounter to ja sobie wylosuje czyja warta to była – ta osoba jest w pełni uzbrojona, nie śpi itd, reszta wręcz przeciwnie. Na podstawie waszych deklaracji co do kolejności (matematyką się nie przejmujcie)

Po zakończeniu odpoczynku przychodzi pora na poranne przygotowania – w tym momencie znikają bonusy zdobyte na czas obozowania za to odnawiają się komórki czarów, użycia przedmiotów itd.

Random Encountery

W trakcie Obozowania i spania GM robi co kilka godzin flat check. Jeśli go zdam to następuje random encounter. Wraz z każdą porażką się DC flat checku się obniża, a przy sukcesie się resetuje do oryginalnej wartości.

Np. załóżmy, że DC w danym miejscu wynosi 14, daje to 35% szansy na encounter. GM wyrzucił 13 – nie ma random encountera a kolejny rzut będzie mieć DC 13 co daje 40% szansy na encounter. GM wyrzucił 1 – nie ma random encountera, kolejny rzut będzie mieć DC 12, co daje 45% szansy na encounter. GM ponownie wyrzucił 13 – tym razem jest encounter a DC resetuje się do 14.

Zrobienie sukcesu kamuflażu podbija to DC o 1 zwiększając to domyślne DC z 14 do 15 (czyli zmniejsza szansę o 5 pkt procentowych). Krytyczny sukces na kamuflażu zwiększa DC o 2 oraz oznacza, że pierwszy sukces na rollu na encounter trzeba traktować jako porażkę – wciąż GM musi rzucić i dopiero jak przebiję DC to traktuję ją jako porażkę, natomiast dalej obniża to DC kolejnych checków

Mając krytyczny sukces z Prepare Campsite zwiększa się DC o 2 oraz całkowicie pomija pierwszy flat check. Różnica jest taka, ze nie traktuje się checku jako porażki – czyli nie obniża kolejnego DC tylko całkowicie go ignoruje.

Oznacza to, że mając krytyczny sukces na Prepare Campsite a potem krytyczny sukces na Camuflage podbija się to przykładowe DC z 14 do 18 zostawiając 15% szansy na encounter, pierwszy check w ogóle się ignoruje, a pierwszy sukces zmienia w porażkę. Przykładowo mając normalnie 3 szanse na encounter – 1 w trakcie aktywności obozowania i 2 w trakcie spania, pierwsza szansa całkowicie znika, DC pierwszego w trakcie spania jest 18 i jeśli zostanie przebite to jest traktowane jako porażka a DC drugiego w trakcie spania jest 17.