Archetypy

  • Archetypy to dodatkowe sposoby na kustomizację swojej postaci.
  • Dają one dodatkowe możliwości zwiększając wszechstronność gracza bez rozbalansowywania rozgrywki
  • Feat z Archetypu można zabrać w miejsce dowolnego class feata – przy czym trzeba spełnić wymagania poziomowe
  • W niektórych przypadkach feat archetypu ma trait „skill” – je można zabrać zamiast skill featu a nie zamiast class featu
  • Po wybraniu dedykacji w danym archetypie nie można wybrać innej dedykacji zanim nie wybierze się kilku kolejnych featów z danego archetypu – najczęściej są to 2
  • Nie można retrainować dedykacji jeśli posiada się chociaż jeden inny feat z danego archetypu
  • Jeśli feat archetypu daje również jakiś inny feat – aby móc z niego skorzystać trzeba spełnić prerequisites do obu featów
  • Każda klasa posiada archetyp multiklasy
  • Nie można wziąć archetypu multiklasy o takiej samej nazwie jak klasa postaci (np. druid nie może wziąć muliklasy w druida)
  • Oprócz multiklas istnieją też archetypy klasy – są to dwie różne rzeczy
  • Archetyp klasy działa w ramach klasy postaci, np. elementalist dla wizarda jest rozwinięciem umiejętności wizarda
  • Nie można mieć więcej niż 1 archetypu klasy

Free Archetype

Free Archetype to opcjonalna zasada dodatkowo zwiększająca możliwości postaci. Daje ona dodatkowy slot na parzystych poziomach który można wykorzystać tylko i wyłącznie na featy archetypu. GM może wprowadzając tę zasadę wprowadzić dodatkowe ograniczenia – np. dając tylko kilka dostępnych archetypów które można wybrać. Dobrym przykładem może być tutaj Strength of Thousands które daje graczom Free Archetype ale mogą go wykorzystać tylko na dedykację w druida albo dedykację w wizarda.

Warto zauważyć że Free Archetype jest dodatkową zasadą, i jak najbardziej można z archetypów korzystać bez Free Archetype – zabierając featy archetypu zamiast swoich klasowych featów. Korzystając z Free Archetype można również zabierać featy archetypu w tradycyjny sposób, zamiast class featów