Afflictions: Trucizny, choroby, narkotyki i klątwy

Afflictions to ogólna nazwa na efekty które mają długie działanie i często eskalują stając się coraz trudniejsze do opanowania.

  • W przypadku bycia ponownie wystawionym na działanie affliction w trakcie gdy już trwa nic się nie dzieje, wyjątkiem są trucizny.
  • Można być pod wpływem dowolnej liczby różnych affliction równocześnie
  • affliction mogą nakładać efekty które trwają dłużej lub krócej niż dane affliction, np. bycie doomed trwa do najbliższego odpoczynku i nie znika wcześniej nawet jak się pozbędzie klątwy która go spowodowała. Analogicznie persistent damage może dzięki zdanemu flat checkowi zniknąć szybciej niż trucizna która go spowodowała
  • niektóre afflictions mają trait virulent – są one bardzo trudne do usunięcia i wymagają dwóch normalnie zdanych pod rząd savów aby obniżyć stage o 1, krytyczny sukces obniża stage o 1 zamiast o 2

Statblok każdego affliciton ma kilka ważnych elementów, aczkolwiek nie każdy musi posiadać wszystkie

  • Nazwa, wraz z traitem (np. curse, disease, posion itd). Najcześciej obok nich jest dopisany poziom danego affliction.
  • Detale, nietypowe ograniczenia jak sposoby na usunięcie efektu
  • Saving Throw – za każdym razem gdy dane affliction może na ciebie wpłynąć robisz opisany ST. Pierwszy rzut nazywa się initial savem, jeśli go zdasz to nie musisz więcej rzucać dopóki ponownie nie zostaniesz narażony na dane affliction. W przypadku porażki Stage podbijane jest o 1, w przypadku krytycznej porażki o 2. Nie można dobrowolnie niezdawać tych testów – wyjątkiem są narkotyki
  • Onset – ile czasu mija między niezdaniem testu a działaniem efektu. Jeśli nie ma tego wpisu to affliction zaczyna działać natychmiast po niezdaniu initial save. Nawet jeśli masz krytyczną porażkę na initial save to najpierw mija onset zanim zaczniesz odczuwać efekty z stage 2. Onset działa tylko po initial save.
  • Maximum duration – ile czasu maksymalnie trwa dane affliction, po jego ukończeniu affliction automatycznie znika. Jeśli nie ma tego wpisu to jedyny sposób na skasowanie go jest zejście na „stage 0”, patrz niżej
  • Stages – kolejne poziomy opisujące co się dzieje na danym. Dzieją się tylko rzeczy opisane na aktualnym poziomie affliction – np. jeśli jesteś na Stage 2 to efekty z Stage 1 już nie działają. Stage powinny też mieć wypisane ile trwają: po zakończeniu tego czasu powtarza się Saving Throw wypisany wyżej. Sukces obniża stage o 1 (jeśli zejdzie do 0 to tracisz dane affliction), krytyczny sukces obniża stage o 2, porażka podnosi o 1 i krytyczna porażka podnosi o 2. Jak widać na pewno stage zostanie zmienione bo danym okresie czasu.

Trucizny

W przypadku bycia ponownie wystawionym na działanie trucizny w trakcie gdy już się pod jej wpływem trzeba wykonać initial save, niezdanie go wpływa na stage działającej trucizny – zwykła porażka podnosi Stage o 1, krytyczna podnosi o 2. Nie zmienia się maximum duration. Sukces nie wpływa/nie obniża stage aktualnie działającej trucizny.

Użycie trucizny najczęściej wymaga 1 ręki w przypadku zwykłych trucizn i 2 rąk w przypadku nakładania na broń (1 reka trzyma daną broń a druga kanłada), aczkolwiek statblock trucizny może doprecyzować co konkretnie trzeba zrobić.

Trucizny mogą zostać nałożone w kilka różnych sposobów, otrzymujące odpowiedni trait

  • Contact – wystarczy dotknąć skóry istoty. Nie da się ich nałożyć na broń bez ryzykowania zatrucia siebie
  • Ingested – muszą zostać zjedzone żeby zaczęły działać
  • Inhaled – najczęściej przechowywane w niewielkich pojemnikach których otworzenie powoduje sześcienną chmurę o boku 10 stóp trwającą przez minutę lub dopóki nie zostanie rozwiana silnym wiatrem. Każda istota która jest w środku tej chmury musi wykonać ST
  • Injury – trucizny nadające się na broń siekaną lub kłutą. Po trafieniu i zadaniu tych rodzajów obrażeń cel musi wykonać ST a trucizna znika z broni. Jeśli się nie trafi to trucizna nie znika, chyba, że nie trafi się krytycznie – wtedy jest zmarnowana

Narkotyki

Narkotyki w przeciwieństwie do innych afflictions dają bonusy na stage 1 – np. pobudzający ciało Bloodeye coffee daje na 10 minut +1 item bonus do AC i savów do których się ma kary z bycia fatigued (de facto neutralizując bycie fatigued). Poza tym narkotyki są klasyfikowane jako poison. Mają też dodatkowe zasady

  1. Mogą spowodować uzależnienie
  2. Można dobrowolnie niezdać initial saving throw (aby otrzymać bonus z Stage 1)

Za każdym razem gdy spożywa się dany narkotyk dzieje się kilka rzeczy

  1. Wykonuje się initial save który można dobrowolnie niezdać
  2. Wykonuje się test przeciwko uzależnieniu
  3. Jeśli jest się uzależnionym to efekty uzależnienia są zapauzowane na 1 dzień

Uzależnienie od narkotyków

  • Za każdym razem po spożyciu narkotyku wykonuje się test przeciwko uzależnieniu od danego narkotyku – jest to fortitude save o DC takim samym jak DC initial save.
  • Uzależnienie jest traktowane jako disease przy czym każdy narkotyk daje osobne (czyli można mieć więcej niż 1 uzależnienie równocześnie).
  • Należy śledzić maksymalny stage w danym uzależnieniu jaki się miało, nawet jeśli się z niego wyleczy to to maximum stage nie da się zmniejszyć
  • W przypadku porażki na teście na uzależnienie otrzymuje się uzależnienie od narkotyku o stage o 1 wyższym niż maksymalne stage jakie się miało ostatnim razem, w przypadku krytycznej porażki jest to o 2 wyższe. Czyli np. jeśli miało się stage 1, wyleczyło całkowicie i ponownie uzależniło ze zwykłą porażką to zaczyna się na stage 2 a nie na stage 1.
  • Uzależnienie ma onset 1 dzień i każdy stage trwa tydzień.
  • Jeśli weźmie się narkotyk w trakcie gdy jest się od niego uzależnionym trzeba wykonać test na uzależnienie – ale nie jest on w stanie poprawić uzależnienia (obniżyć stage). Czyli np. mając stage 2, biorąc narkotyk i zdając test jest się nadal na stage 2, ale jeśli się nie zda tego testu to jest się na stage 3 – oczywiście dopiero następnego dnia
  • Jeśli wykonuje się cotygodniowy test przeciwko uzależnieniu nie może się ono pogorszyć (podwyższyć stage). Czyli np. mając stage 2 i niezdając cotygodniowego testu na uzależnienie jest się dalej na stage 2, otrzymując ponownie kary z stage 2, ale nie wchodząc na stage 3. Jeśli się zda ten test to wchodzi się na stage 1
  • efektów z uzależnienia nie da się usunąć dopóki jest się pod wpływem uzależnienia. Np. stage 1 to fatigued które normalnie jest kasowane nocą snu – nawet po wyspaniu się osoba na stage 1 uzależnienia budzi się fatigued. Jedyne sposoby na powstrzymanie tego efektu to wzięcie narkotyku (który na 1 dzień pauzuje efekty) lub wyleczenie się z uzależnienia

Usuwanie affliction

W zależności od rodzaju działającego na istocie affliction istnieje kilka sposobów na pozbycie się ich – innych, niż po prostu przeczekanie jej czy zdanie testów.

  • Treat disease – trwa 8 godzin w trakcie których opiekuje się zarażoną osobą a następnie wykonuje medicine check o DC równym DC disease opanowującego daną istotę. W przypadku sukcesu otrzymuje ona +2 circumstance bonus do następnego checku przeciwko chorobie, na krytycznym sukcesie jest to +4, a na krytycznej porażce jest to -2. Warto zauważyć, że działa to tylko na jeden następny check
  • Antiplague – działa 24 godziny spowolniając działanie choroby, w zależności od poziomu potionka otrzymuje się od +2 do +4 item bonus, z racji, że jest to bonus o innej nazwie to stackuje się z bonusem z treat disease. Warto zauważyć że major antiplague potion daje opcję automatycznego skasowania choroby natychmiast
  • Remove curse – czar 4 poziomu pozwalający zrobić counteract na jedną klątwę: wykonuje się test korzystając ze swojego spellcasting modifier, w zależności od rodzaju sukcesu udaje się ściągnąć klątwy o róznym poziomie, tylko na krytycznej porażce nie udaje się wcale.
  • Neutralize poison – czar 3 poziomu pozwalający zrobić counteract na poison