Walka z mounta

Podsumowanie zasad walki z mounta

  • mount musi być przynajmniej 1 rozmiar większy od was oraz być willing
  • mount współdzieli inicjatywę jeźdźca: rzuca sobie osobno na inicjatywę, ale tak długo jak ktoś na nim jeździ to wykonuje akcje natychmiastowo w trakcie tury jeźdźca
  • aby mount coś robił trzeba użyć akcji na command an animal: jest to nature check przeciwko Will DC zwierzęcia. Jeśli ma się Ride general feat to ma się automatycznie sukces na tym checku do przemieszczania zwierzęcia. Check na Command an animal trzeba robić za każdym razem jak chce się by koń coś robił. Zwykłe mounty wymagają command an animal na każdą swoją akcję. Czyli używacie command an animal za każdym razem jak chcecie żeby zwierze coś robiło i dostaje ono 1 akcję a nie 2. Wyjątkiem jest animal companion który jest minionem i on dostaje 2 akcje po command an animal, ale może mieć maksymalnie 2 akcje na ture. Oznacza to że w walce jak chcecie by koń przemieścił się to jest 1 akcja, ale jak chcecie by przemieścił się 2 razy, albo przemieścił i zaatakował to są 2 akcje i za każdym razem trzeba zrobić command an animal
  • jeśli zwierze ma wieloakcyjne aktywności, to używa się command an animal raz, ale zużywa ono tyle samo akcji co aktywność zwierzęcia. Np. koń ma 2-akcyjny Gallop który pozwala przemieścić się w 2 akcjach o 100 stóp zamiast robić 2x stride i mieć łącznie 80 stóp ruchu ale command an animal by on to zrobił wymaga również zużycia 2 akcji przez gracza przy czym wystarczy check zrobić raz
  • jeśli nie użyje się command an animal to zwierze domyślnie nic nie robi
  • możecie też wydawać komendy zwierzętom na których aktualnie nikt nie jeździ, na sukcesie wykonują one tę akcję w swojej najbliższej turze
  • wy oraz wasz mount walczycie jako jedna jednostka, w związku z tym współdzielicie MAP: jeśli gracz zaatakuje a następnie zrobi command an animal by koń zaatakował, to ma on -5 MAP
  • zajmujecie każdą kratkę waszego mounta na potrzeby ataku, obrony oraz efektów obszarówych
  • atakując was przeciwnik wybiera czy targetuje jeźdźca czy mounta, ale ataki obszarowe najczęściej obejmują obu
  • w związku z tym, że wasz mount jest rozmiar większy, na ataki do których stałby na drodze (np. ktoś stoi na ziemi i atakuje was mieczem) macie lesser cover (+1 do AC)
  • bronie z reach działają odrobinkę inaczej: jeśli mount jest medium size to działa on normalnie ale jeśli mount jest large albo huge to możecie atakować kratki przylegające do mounta jak macie 5 albo 10 stóp zasięgu i 2 kratki dalej jak macie 15 stóp zasięgu
  • ponieważ będąc na mouncie nie możecie tak łatwo sobą ruszać macie -2 circ. pen. do Reflex save
  • jedyną akcją ruchu jaką możecie zrobić będąc na mouncie to Mount action by się dismountować. Nie będąc na koniu możecie użyć Mount akcji aby na niego wejść. W przypadku willing zwierzęcia nic więcej się nie dzieje.
  • jeśli mount jest unwilling, przestraszony itd to może użyć reakcji Buck na zrzucenie jeźdżca z siebie: jeździec który triggeruje to musi zrobić Reflex save albo spaść na ziemię, na krytycznej porażce dodatkowo dostaje d6 obrażeń. Zwierzęta które ufają jeźdźcowi nie zrobią tego, chyba że jest mocno wystraszony albo zrobi się coś przeciwko koniu
  • bronie które mają trait jousting (np. lanca) mają 2 dodatkowe rzeczy:
    1. zadają dodatkowy dmg jeśli jeździec poruszy się przynajmniej 10 stóp przed zaatakowaniem, ten bonusowy dmg jest równy liczbie kostek broni, dla zwykłej lancy jest to 1, czyli obrażenia z niej będą bazowo 1d8+1
    2. jeżdżąc na mouncie można trzymać je w 1 ręce, wtedy kość obrażeń zmniejsza się do wylistowanej przy jousting, czyli dla zwykłej lancy z 1d8 maleje do 1d6
  • można kupić zbroję na mounta/barding, nie może on być magicznie ulepszony runami, ale istnieją magiczne bardingi
  • mounty nie nauczone do walki (takie jak riding horse) dostają na początek walki status Fleeing oraz Frightened 4. U siebie robię małe houserule: fleeing rozstrzygam dopiero po pierwszym command an animal, a nie na początku tury. Możecie zrobić command an animal aby skasować fleeing z mounta. Jak w swojej turze nie zrobicie command an animal to koń będzie zużywał swoje pozostałe akcje na uciekanie jak tylko skończycie swoją 3 akcję. Jak command an animal na skasowanie fleeing się nie powiedzie to koń automatycznie użyje stride by uciekać od walki, ale dam opcję na spróbowanie drugi raz zanim on poruszy się drugi raz. Wydaje mi się to bardziej fair niż koń który zanim jego jeździec zdąży cokolwiek zrobić ucieka 120 stóp od walki
  • walki nie boją się specjalnie wytrenowane do tego mounty, takie jak war horse