Pathfinder 2e – Domyślne zasady

Jeśli dotarłeś na tę stronę to najpewniej grasz albo chcesz grać Pathfindera 2e ze mną. Oto zbiór zasad i uściśleń obowiązujących na moich sesjach. Poniżej wypiszę też zasady dla poszczególnych kampanii, nadpisują one te domyślne.

Dowolne Ancestry i Heritage

Zagraliśmy wspólnie w Pathfinderze spokojnie kilkaset sesji, zarówno w kampaniach, one-shotach, przygodach jak i Pathfinder Society. Z tego powodu chciałbym dać graczom którzy zagrali ze mną przynajmniej 5 sesji dostęp do wszystkich ancestry, w tym również do tych rare. Dodatkowo zezwalam na elementy z innych niż ofcjalne źródeł, pod warunkiem że mają moduł do foundry, dostanę do nich pełny dostęp żeby móc przejrzeć i zaakceptuję je. Poniżej znajduje się lista zaakceptowanych już nieoficjalnych źródeł.

Ancestry i heritage które nie są common w większości miejsc oznaczają, że dana osoba będzie przykuwać uwagę. Odzwierciedla to naturalny strach mieszkańców przed nieznanym, albo zwykłą ciekawość. Szczególnie dotyczy to postaci, które na pierwszy rzut oka wyglądają nietypowo. Zależy to ściśle od sytuacji – chodzący szkielet w Geb nie będzie niczym niezwykłym, ale w Brevoy może wywołać panikę. Wybierając ancestry które jest uncommon trzeba mieć na uwadze to, że ukrycie się w tłumie będzie dużo trudniejsze albo wręcz niemożliwe a ludzie w wiosce będą długo rozmawiać o dziwnej istocie która przeszła przez ich tereny – może to mieć znaczenie dla przygód w których drużyna chce pozostać incognito. Decydując się na grę taką postacią należy mieć to na względzie i najlepiej przedyskutować z resztą drużyny.

Streszczenie Sesji

Na początku każdej sesji można dostać dodatkowego hero pointa za spisanie co się działo na poprzedniej sesji. Chodzi o krótkie podsumowanie najważniejszych rzeczy które działy się, jakich NPCów się poznało itp., wystarczy kilka podpunktów. Zazwyczaj daję możliwość opowiedzenia o tym przez jedną osobę

Pytania roleplayowe

Oprócz Streszczenia Sesji na niektórych kampaniach można otrzymać dodatkowego hero-pointa na start za odpowiedź na pytanie roleplayowe dotyczące postaci. Najczęściej jest to losowe z punktu widzenia graczy gdyż wybieram sobie przed sesją jakie pytanie zadam komu – więc może się zdarzyć, że Streszczenie i Pytanie otrzyma ta sama postać.

Obowiązujące zasady

Tworzenie postaci

  • Ancestry i heritage – wszystkie dostępne, jak wyżej
  • Klasa: wszystkie dostępne
  • Background: dowolny common, w przypadku AP również wszystkie backgroundy z Player’s Guide dostępne
  • Featy: dowolne common
  • Przedmioty: dowolne common, w przypadku uncommon klasy takie jak gunslinger czy featy takie jak elven weapon familiarity dają dostęp do uncommon przedmiotów danego typu.
  • Nowe postaci otrzymują ekwipunek zgodny z tabelką Treasure for New Characters. W przypadku wybierania broni z runami nie płaci się ceny bazowej przedmiotu, tylko cenę run (np. dla longsworda +1 cena to 35 gp a nie 36 gp)
  • Czary: dowolne common
  • Archetypy: dowolne common, w zależności od rejonu niektóre uncommon mogą być też dostępne (jak aldori duelist dla osób pochodzących z Restov)
  • Familiary/Animal Companiony/Eidolony itp: dowolne common
  • W przypadku tworzenia postaci do kampanii która się już toczy, śmierci postaci lub chęci zmiany postaci nowa postać ma exp liczony jako średni exp 4 członków drużyny z najwyższym expem-250

Variant Zasady

  • Free archetype: nie*, z wyjątkiem kampanii gdzie jest to zaakceptowane. * – Czasami w wyniku wydarzeń w kampanii można odblokować featy które można wykorzystać w dodatkowym slocie, podobnie jak Free Archetype
  • Crafting: zasady z Player’s Core + opcjonalnie Treasure Vault
  • Deep background: tak, nieobowiązkowo, jeśli ktoś chce korzystać z tego variantu to możemy utworzyć taki background w ramach sesji 0
  • Ability Score Variants: nie, korzystamy z zasad po erracie z stycznia 2023 roku
  • Alignment Variants: nie, w Remasterze alignment został skasowany
  • Dual class PC: nie
  • Ancestry Paragon: nie
  • Simplified ancestries: nie
  • Simplified skill feats: nie
  • Level 0: nie
  • Automatic Bonus Progression: nie
  • High Quality: nie
  • Proficiency without level: nie
  • Skill points: nie
  • Stamina: nie

Homerules

  • Modyfikacja działania Hero Pointów:
    1. Nie można wykorzystać Hero Pointów do stabilizowania się
    2. Można wykorzystać Hero Point przed rzutem, rzucając z Keep Higher. Jest to fortune efekt.
    3. Można wykorzystać Hero Point do przerzucenia rzutu. Jeśli na kości wypadnie gorszy wynik, niż ten, który się przerzucało, odzyskuje się Hero Pointa. jest to fortune efekt.
  • Aid: DC takie jak DC checku które się aiduje, może być dalej modyfikowany w zależności czy jest trudny czy łatwy.
    • Krytyczny sukces: +4 circumstance bonus
    • Sukces +2 circumstance bonus
    • Porażka +1 circumstance bonus
    • Krytyczna porażka -2 circumstance penalty

Nieoficjalne źródła

Oprócz podręczników wydawanych przez Paizo akceptuję również podane poniżej źródła. Najlepiej mieć je kupione by móc się z nimi zapoznać i przed tworzeniem postaci upewnić, że mam zainstalowany odpowiednim moduł na Foundry

Tworzenie postaci

Najczęściej nie wymagam konkretnego backstory postaci zostawiając to graczom do przemyślenia i zaimplementowania. Z tego powodu poniższe wskazówki nie są wytycznymi które trzeba wypełnić, a jedynie sugestiami jak budować swoją postać by ułatwić sobie później role-play. Poniższa lista powinna też być tworzona na bieżąco, zrobienie konceptu na samym początku przygody a później nie aktualizowanie go jest błędem – postaci pod wpływem wydarzeń zmieniają się

  • Koncepcja postaci – ogólny zarys kim dana postać ma być, np. „czarujący ogniem elf”, „lecząca kleryczka Desny”, szczególnie jest to ważne przy tworzeniu NPC. Staraj się zrobić to jednym zdaniem żeby mieć łatwe przypomnienie danej postaci
  • Cechy osobowości – kilka najważniejszych cech które wyróżniają daną postać, np. „nieśmiały”, „odważny”, „niegrzeczny”, „łamiący zasady”, „wycofany”, „dusza towarzystwa”. Nie należy z nimi przesadzać, jest to też lista którą należy na bieżąco aktualizować tak żeby odzwierciedlała to jaka faktycznie jest Twoja postać
  • Wygląd – warto trzymać to u góry opisu by mieć łatwy dostęp do przywołania jak postać wygląda. Tutaj należy zawrzeć zarówno oczywiste rzeczy jak „ma długą, czarną brodę” jak i mniej oczywiste, niewidoczne na pierwszy rzut oka, jak „na lewym ramieniu ma tatuaż przedstawiający różę”
  • Motywacje i pragnienia postaci – co sprawia, że dana postać chce być poszukiwaczem przygód. Jest to niesłychanie trudna praca z bardzo wysokim wskaźnikiem umieralności – więc musi być jakiś powód dlaczego postać robi to, a nie cokolwiek innego. Może to być po prostu chęć zarobienia – warto wtedy dopisać czy osoba chce coś konkretnego kupić (np. wymarzony dom, lekarstwo dla ciężko chorej córki) czy raczej woli zebrać na emeryturę. Może to być chęć wykazania się i zdobycia posłuchu albo reputacji. Może to być chęć zemsty, itd. itp. Co jakiś czas warto tutaj się zastanowić – co się wydarzy jeśli postać osiągnie swój cel. Np. 10-poziomowa postać ma raczej wystarczająco duży majątek by za miecz kupić małą wioskę a za zbroję nie musieć pracować do końca życia – ani on ani jego dzieci. Jeśli osiągnął wszystko to dlaczego nie przejdzie na emeryturę.
  • Wskazówki role-playowe – krótkie informacje jak zachować się w danej sytuacji, to warto budować na bieżąco aby utwardzić spójność swojej postaci. Np. „im więcej ludzi na mnie patrzy, tym czuje się lepiej”, „boi się ciemności”, „jeśli ktoś na niego nakrzyczy to zamyka się w sobie”, „jeśli ktoś go obrazi to nie odpuszcza”
  • Najważniejsze wydarzenia z życia – lista która zawiera zarówno najważniejsze chwile z czasów zanim zostało się poszukiwaczem przygód, np. utrata rodziców, wzięcie ślubu, przegranie majątku w karty, jak i najważniejsze chwile w trakcie swoich przygód (szczególnie ważne przy tworzeniu wyżej poziomowych postaci, żeby pokazać jak zdobywali doświadczenie), np. pokonanie smoka, odnalezienie miłości, zdobycie wymarzonej broni. Warto tutaj notować albo ile postać miała lat jak to się wydarzyło, albo konkretną datę gdy dane wydarzenie miało miejsce
  • Najważniejsze postaci z życia – lista postaci pobocznych, którzy mogą to być zarówno NPCami jak i PC. Przede wszystkim skupiaj się na postaciach które żyją i są gdzieś w świecie – może to dać motywacje do kontaktu z tymi osobami albo wręcz do umieszczenia ich na drodze drużyny.
  • Powtarzane hasło – krótki tekst który będzie się kojarzyć z daną postacią a który ona przywołuje w trudnych sytuacjach. Dla postaci wyznających jakieś bóstwo warto się do niego odnieść, np. „Iomedae dodaj mi sił”, „Shelyn, potrzebuję natchnienia!” ale może też dotyczyć czegokolwiek innego co posiadają, np. „zaraz poczujesz moje ostrze na swoim gardle”, „Lutnia Zbawienia doda mi Natchnienia”, albo czym są, np. „moja prawa ręka jest dużo silniejsza niż moja lewa”, „może i jestem mały ale udowodnię Ci że rozmiar nie ma znaczenia”

Kapejki najlepiej skompilować na Pathbuilderze albo przygotować sobie featy na sesję 0 żeby zrobić to bezpośrednio w Foundry.

Zasady szczegółowe dotyczące konkretnych kampanii

Poniżej wypisane są szczegółowe zasady dotyczące konkretnych kampanii, nadpisują one domyślne zasady

Skarbiec Obrzydliwości

  • Wszystkie uncommon ancestry są traktowane jak common z uwagi na bliskość Absalomu
  • Wszystkie ancestry dozwolone

Kingmaker 2

  • Tylko pierwszy Free Archetype jest dozwolony, wszystkie pozostałe dedykacje muszą być odblokowane in-game