Heksploracja

Przyszła pora na Hexplorację. Nazwa bierze się – nie zgadniecie – z połączenia słów „hex” oraz „eksploracja” i oznacza… eksplorowanie heksów. Dziękuję za przyjście na mój Ted Talk. A tak na poważnie.

Mapa do heksploracji podzielona jest na hexy/szcześciany, każdy z nich ma mniej więcej 12 mil na przekątną od wierzchołka do wierzchołka. Hexy mogą zawierać różne rzeczy:

  • Puste – hexy w których poza piękną naturą i szansą na losowe spotkanie nic specjalnego nie ma
  • Standardowe – hexy w których są spotkania, które występują one automatycznie jak będziecie podróżować przez dany hex. Może to być walka ale mogą to też być ruiny, nietypowe miejsce i sporo innych rzeczy
  • Landmarki – hexy w których są bardzo charakterystyczne/nietypowe fragmenty krajobrazu, najczęściej są odkrywane jak się jest na hexie obok, ale niektóre można odkryć z nawet większych odległości
  • Ukryte – hexy w których są pewne rzeczy ale trzeba zbadać hex by mieć szansę na odkrycie ich. Często NPC rozsiani po świecie również mogą do nich zaprowadzić – jeśli sami wiedzą o danej rzeczy (i często chcą czegoś w zamian)
  • Sekretne – hexy w których pewne rzeczy pojawiają się tylko w pewnych okolicznościach
  • Zasoby – dotyczy kingmakera, do tego wrócimy przy zasadach dotyczących budowaniu królestwa, generalnie są to hexy posiadające coś co można wykorzystać (np. złoża złota)

Są dwa rodzaje rzeczy które może robić cała grupa w trakcie hexploracji

  1. Podróż – przemieszczanie się pomiędzy hexami
  2. Rekonesans – dokładne badanie hexu, wcześniejszy rekonesans terenu będzie też potrzebny później przy budowaniu królestwa

Drużyna wybiera co robi danego dnia. Każda z tych rzeczy liczy się jako 1 aktywność i robi to cała grupa. Teoretycznie możecie się podzielić na mniejsze grupki – przy czym każdego dnia jest flat szansa na 0-2 losowych spotkań, no i po rozdzieleniu się tylko część drużyny może brać udział w walce, więc szczególnie na niskich poziomach oraz gdy nie macie NPC mogących uzupełnić braki w drużynie – nie polecam rozdzielania się. Losowe spotkania w trakcie eksploracji nie wykluczają losowych spotkań w trakcie obozowania.

Ilość aktywności które można zrobić w trakcie hexploracji zależy od podstawowej prędkości najwolniejszej osoby w drużynie. Warto tutaj zaznaczyć, że to nie zależy tylko od prędkości postaci, ale też od terenu, do tego wrócę zaraz ale jeśli poruszacie się przez trudny teren to prędkość dzielona jest na pół.

  • 5-10 stóp: 1/2 – zrobienie jednej aktywności, jak choćby podróż przez dany hex zajmuje 2 dni zamiast 1
  • 15-25 stóp: 1 – domyślna wartość dla większości sytuacji, gdy nie przemieszczacie się przez trudny teren
  • 30-40 stóp: 2 – można zrobić podróż o 2 hexy, albo podróż i rekonesans jednego dnia
  • 45-55 stóp: 3
  • 60 stóp i więcej: 4

Konie posiadają prędkość 40 więc jeśli cała drużyna zaopatrzy się w nie to znacznie przyspieszy to podróżowanie. Zwykły koń to koszt 8 gp, koń bojowy – taki który nie panikuje gdy zacznie się walka 30 gp. Więcej informacji o Walce z Mounta

Wszyscy macie domyślnie 25 stóp. Prędkość przemieszczania zależy od trudności terenu. Podróż przez

  • pola to jak podróż przez normalny teren
  • lasy to jak podróż przez trudny teren – czyli prędkość postaci dzieli się na 2. Jeśli wszyscy macie 25 ft to w trudnym terenie macie 12.5 stóp, możecie mieć całą aktywność ale utnie to godzinę z obozowania
  • góry i bagna to podróż jak przez większy trudny teren – czyli prędkość postaci dzieli się na 3. Jeśli wszyscy macie 25 ft czyli w większym trudnym terenie macie 8.3, czyli pół aktywności/dzień. Pamiętajcie, że jeśli ktoś jest encumbered to dostaje 10 stóp kary do ruchu. Dla zwykłych koni te liczby to odpowiednio zwykły teren: 40, trudny: 20, większy trudny: 13.3.